Motocykl WFM

WFM – polski motocykl popularny produkowany przez Warszawską Fabrykę Motocykli w latach 1954-1966. Wyróżniał się prostą i tanią konstrukcją. Odporny na ciężkie warunki eksploatacji i łatwy do samodzielnej naprawy. Doskonale sprawdzał się w warunkach wiejskich na polnych drogach, często przeciążany. Ze względu na słaby silnik niezbyt nadawał się do dalekiej turystyki.

Konstrukcja motocykla oznaczona M06 opracowana została w 1952 roku przez Dział Motocykli BKPMot. jako następca produkowanych przez warszawską wytwórnię motocykli SHL M04 i M05. Pierwotną konstrukcję z pojedynczą ramą, nowym silnikiem S02, amortyzatorami z tłumieniem olejowym, progresywnymi sprężynami w widelcu teleskopowym oraz akumulatorem w instalacji elektrycznej uznano wówczas za zbyt drogą i skomplikowaną dla motocykla popularnego. W 1953 roku opracowano więc uproszczona wersję M06 na podwójnej ramie spawanej z ceowników blaszanych, z dotychczasowym silnikiem S01 o nieco podwyższonej mocy. Wprowadzono jednak amortyzowane zawieszenie tylnego koła na wahaczu oraz widelec teleskopowy, tyle że w również uproszczonej wersji bez tłumienia, konstrukcja widelca była oparta o stosowany wcześniej w SHL M05. M.in. dzięki uproszczeniom możliwe okazało się szybkie uruchomienie produkcji i już w grudniu 1954 wytwórnię opuściła seria informacyjna motocykli WFM M06.

W połowie 1955 roku produkcję tego samego modelu rozpoczęto w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku pod znakiem WSK. W późniejszych latach model M06 obie wytwórnie modernizowały niezależnie od siebie.

Modele skonstruowane w WFM: M06, M06R, M06-S34, M16 TARPAN, M08 OSA, M50 OSA, M52 OSA, M55 OSA, M57 OSA

Typ WFM-M06

  • wymiary:
    • długość całkowita - 2020 mm
    • wysokość - 980 mm
    • szerokość - 670 mm
    • prześwit - 160 mm
  • najmniejszy promień skrętu - 1800 mm
  • silnik
    • dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym
    • pojemność skokowa 123 ccm (średnica cylindra - 52 mm; skok tłoka ­58 mm)
    • o moc maksymalna - 4,5 KM przy 4250 obr/min